arrow_drop_up arrow_drop_down
4 augustus 2020 

Hoe gaat het nu met Patty van Heidehut de Maerle?

Sinds januari 2020 is Heidehut de Maerle bij Meetables aangesloten. Patty, de eigenaresse van deze buitengewone vergaderlocatie, begon met een vliegende start. Totdat in maart alles stil kwam te liggen… wij zijn benieuwd hoe het nu met Patty is.

Hey Patty, hoe ben je eigenlijk op de naam “Heidehut de Maerle” gekomen?

“Heidehut de Maerle” verwijst naar de geschiedenis waarbij Frederik van Eeden, schrijver van o.a. Van de koele meeren des doods, deze omgeving in het Gooi uitkoos om Kolonie Walden op te richten. Van Eeden wilde in de ongerepte natuur een goed leven opbouwen, tot rust komen en de inspiratie vinden voor het schrijven van zijn boeken. Zijn maîtresse, Betsy van Hoogstraten, liet tegenover kolonie Walden het huis “De Maerle” bouwen. Dat is het huis waar ik zelf met mijn gezin woon. Van Eeden betrok zelf een schrijvershut. Zowel de schrijvershut als De Maerle werden gebouwd door architect Willem Bauer. Ook in de tuin van “De Maerle” stond een hut. Deze hut was vervallen en belemmerde het uitzicht. De hut werd in de loop der tijd afgebroken en daarvoor in de plaats kwam een gastenverblijf dat vlak aan de heide ligt. Het gastenverblijf heb ik verbouwd en omgedoopt tot vergaderlocatie “Heidehut de Maerle”.

Hoe lang ben je al geopend?

Heidehut de Maerle is sinds januari 2020 geopend. Het idee om van het gastenverblijf een vergaderlocatie te maken ontstond toen ik zelf een opleiding volgde. Deze opleiding werd gegeven op een locatie waar ik helemaal niet blij van werd en die mij ook niet inspireerde. Het stoorde me en leidde me af. Zo ontstond bij mij het idee om zelf een mooie vergaderlocatie te creëren.

De verbouwing werd ingezet. Ik kreeg hierbij hulp van Patrick Hulsken van Natural Living uit Bussum. De visie van Natural Living paste goed bij mijn idee van de perfecte locatie: “De natuur centraal”, met duurzame materialen en veel aandacht voor hoe de ruimtes beleefd moeten worden.

Daarnaast heb ik mij ook door Wendy Verheul laten adviseren. Haar ervaring met het opzetten van vergaderlocaties zorgde ervoor dat er een goede balans ontstond tussen de beleving en alles wat nodig is om een kwalitatief goede vergaderlocatie te creëren. Ik ben erg blij met het resultaat. Heidehut De Maerle is een fantastische plek geworden.

Kun je in het kort uitleggen hoe je een verblijf bij Heidehut de Maerle zo aangenaam mogelijk probeert te maken?

Mijn doel is om mijn klanten aan het eind van de dag blij te zien vertrekken met de belofte om terug te komen. Dit doe ik door een fantastisch plek te creëren voor vergaderingen, off-sites en zakelijke bijeenkomsten. Met Trev Soep, mijn cateraar in Bussum, kunnen mijn gasten gedurende de dag genieten van eerlijk, biologisch eten en tussendoortjes zonder smaakversterkers. De ligging in de natuur aan de hei maakt het geheel compleet.

Wat zijn je kernwaarden?

Natuur, rust, beleving, focus, kwaliteit.

Wat is je drijfveer?

Ik wil graag een vergaderlocatie creëren waar je op een rustige, vrolijke, maar wel zakelijke plek – weg van alle dagelijkse hectiek – je even kunt focussen op specifieke onderwerpen waardoor er ruimte ontstaat voor creatieve ideeën of oplossingen.

Waarom kiezen gasten voor jouw locatie? Wat maakt jouw locatie bijzonder?

Het is een heerlijke plek om te vergaderen of te brainstormen. De inrichting, de ruimtes, de tuin grenzend aan de hei. Het klopt gewoon! Ik zie mijn gasten vaak blij en verrast reageren als ze aankomen. Zelfs als je de hele dag binnen zit, voel je je toch aan alle kanten omgeven door groen. Dat geeft rust en ruimte om te focussen. En ik zou bijna het eten vergeten… Dit wordt verzorgd door Trev Soep in Bussum. Het zou me niet verbazen als hun heerlijke lunches en tussendoortjes er ook voor zorgen dat mijn gasten terugkomen. Ook de centrale ligging, midden in het Gooi, is een praktische reden dat klanten voor mijn locatie kiezen. Het komt regelmatig voor dat een of meerdere gasten bij mij de tuin in komen fietsen. Echt grappig.

Door welke veranderingen ben je heen gegaan de afgelopen tijd?

De vliegende start die ik heb gemaakt met best veel boekingen in de eerste twee maanden van dit jaar kwam zeer abrupt tot stilstand vanaf half maart. Heel raar maar begrijpelijk. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer helemaal goed komt.

Hoe is de corona periode geweest voor je als startende locatie?

Het heeft de vaart er wel helemaal uit gehaald. Vanaf juni vorig jaar ben ik eigenlijk continue bezig geweest om mijn locatie te realiseren en in januari ben ik geopend voor groepen tot maximaal 14 gasten. Het liep vanaf het begin goed. Het klopte gewoon. Ik merkte ook dat de keuzes die ik had gemaakt m.b.t. de inrichting, techniek en food door de gasten werden gewaardeerd. Het was heel fijn om te zien dat alles op de juiste plek viel. Bij Meetables zijn we direct gaan nadenken hoe we ons moesten aanpassen aan de nieuwe eisen die de huidige tijd vraagt. Naast de extra hygiëne voorzieningen, is de belangrijkste verandering  dat ik minder grote groepen kan ontvangen. Met de anderhalve meter maatschappij zijn dat nog maximaal 8 gasten. Dat is jammer omdat ik weet dat ik daardoor soms boekingen mis loop.

Zie jij nu alweer de boekingen binnen komen?

Ik merk dat het weer aan begint te trekken. Ondanks dat we nu eigenlijk in de vakantieperiode zitten, krijg ik al weer meerdere aanvragen binnen: dat vind ik een heel positief signaal. Je merkt dat bedrijven er weer zin hebben om met hun team in een andere omgeving bij elkaar te komen. Dat begrijp ik eigenlijk heel goed na al dat thuiswerken. En het kan ook heel goed. Alle locaties van Meetables zijn Coronaproef.

Welke les heb je hieruit genomen?

Tja… Je kunt het allemaal nog zo goed regelen, bedenken en organiseren maar dat je sommige dingen nu eenmaal niet in de hand hebt. Maar ook dat creativiteit en flexibiliteit je kunnen helpen met de nieuwe situatie te dealen.

Waar vraagt de markt nu om volgens jou?

Ondanks de veranderde omstandigheden, zie ik dat de vraag van bedrijven om buiten de deur te vergaderen niet is veranderd. Met een flexibele houding naar de klant, denk ik dat je heel goed aan de vraag van bedrijven tegemoet kan komen. Dit zie je o.a. terug in onze aangepaste annuleringsvoorwaarden.

Zijn er verder nog andere ontwikkelingen? Hebben je zakelijke wensen? Of zakelijke doelen?

Ha ha, mijn zakelijke doelen die ik mij aan het begin van het jaar had gesteld, ga ik niet realiseren… Die heb ik maar doorgeschoven naar volgend jaar. Ik wil graag groeien naar een mooie stabiele bezetting van 2 a 3 boekingen per week. Maar het allermooiste vind ik het als klanten terugkomen. Zoals laatst toen een klant tijdens de afsluitende borrel alvast de volgende boeking aan het plannen was. Daar doe ik het voor!

Waarom ben je aangesloten bij Meetables?

Je hebt best wat boekingswebsites voor vergaderlocaties in Nederland, maar Meetables is de enige waar ik blij van word. Er staan alleen maar mooie sfeervolle locaties op. Daarnaast spreekt de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering mij erg aan. Aangesloten zijn bij Meetables biedt heel veel voordelen. Aan de ene kant is er de expertise en professionaliteit maar aan de andere kan is er voldoende ruimte voor individualiteit. Ik vind het contact en de samenwerking met Meetables ongelofelijk prettig.

 

 

 

Over de schrijver
Mickey Dekker is Managing Partner van Meetables. Werkzaam voor Meetables sinds december 2018 en sinds 2020 mede partner. Tijdens haar afstuderen aan de hotelschool Den Haag heeft zij als eindopdracht onderzoek gedaan naar de kansen van en mogelijkheden voor Pop-Up locaties en heeft dit gelijk in samenwerking met Meetables in de praktijk kunnen brengen. Inmiddels zijn er 3 Pop-Up locaties actief en zullen er meerdere volgen. Mickey is naast algemeen management, verantwoordelijk voor de Pop-Up locatie tak en verzorgt daarnaast de marketing en social contentplanning.
Reactie plaatsen